Hagl
Under udvikling

Det vigtigste ved haglskydning, er en god basisstilling, som giver mulighed for at skyde i alle retninger. Du skal “danse” med geværet, men det skal være sikker for dig og dine omgivelser. 

Inden afgivelse af skud

Fodstilling

Forreste fod skal pege mod det sted, hvor du vil skyde. 

Klarstilling

Sørg for altid at have den samme udgangsstilling

Skydestilling

Geværet føres fra klarstilling og til kind. 

Grundskydning

Grundskydning.
Gå ikke til det næste, før skytten behersker det, han er i gang med
Check mesterøje.
Lav et hul med dine hænder med armene strakt ud foran dig. Se på et fast punkt. Luk det øje du ikke skyder med. Kan du stadig se punktet, så er det, det åbne øje der er mesterøje.

Skuldring:  
Husk at sikre - geværet er tomt, og monter for eleven.
Lad eleven folde armene over brystet og trække skuldrene op om ørene. Sæt hånden bag skulderen, så han går ind i geværet, og ikke tager imod. Placerkolben i musklen mellem ribben og arm. Hold geværet ind foran eleven og lad ham tage imod geværet, mens han ser ser opad (hovedet bøjet bagover) mod et fast punkt ca 30°. Højhalsede skal se mere end 30° op(måske 45°). Bukker han overkroppen er geværet korrekt monteret.
Afstand mellem næse og tommel ca. to fingre.
 
Hovedet må ikke lægges på kolben, men skulderen skal løftes.

Check øjets korrekte placering:
Træk geværet ned og se over løbet, og check at øjet ligger nøjagtigt over skinnen så du kan se lidt af det nederste hvide. Vær samtidig opmærksom på hændernes placering. De bør være placeret, så forreste arm ikke er strakt for meget .

Fodstilling:
Forreste fod klokken 1 og bagerste klokken 2 med en lille fods afstand imellem ( 15 - 25 cm) Skulderen parallel med hælene Vægten lidt over på forreste fod. Pas på overbalance.
Vær dog opmærksom på, at elever med dårlig ryg. Det ville være en idé, at dreje dem så de står mere med front mod kastemaskinen ved sideduerne.




Benstilling
Der er principielt to måder. Den ene hvor vægten ligger ligeligt fordelt på begge fødder, og den anden, som vi foretrækker, med let bøjet forreste knæ, belastet med ca. 60% af vægten på forreste fod.

Kropsholdning
Let bøjet fremover, så en lige linie fra midt på hovedet vil slutte ved forreste fods hæl.

Klarstilling
Geværet holdes i klarstilling under armhulen. Forreste hånd løfter geværet, så det i en fremadrettet straks peger mod lerduens bane. Forreste hånd placeres, så geværet skuldres let og ubesværet. Bagerste hånd placeres med lukket hånd om skæftet, så pegefingeren kan nå aftrækkeren.
I korrekt klarstilling vil geværet pege klokken 12.  

Skydning
Geværet peger på det punkt, i øjenhøjde, hvor duen hentes. Øjnene ser på det sted, hvor du klart kan se duen. Lad duen passere punktet, hvor du vil begynde. Sving ind i duens bane, overhal og skyd. Fortsæt sving efter skudafgivelse.
Forreste hånd fører geværet mod målet, og samtidig føres   våbnet i anslag


Billede
Det er meget vigtigt, at du husker det billede der fremkommer, når duen rammes, for det er det, du skal se når alt lykkes.
Ved meget tørtræning, kan du næsten opnå det samme. Muskelhukommelsen vil give dig en bestemt følelse når alt lykkes.
 






Begynderen

• Test for mesterøje
• forklar og demonstrer fodstilling, stand og balance
• Demonstrer klarposition
• Demonstrer korrekt skuldring og hvordan man opnår det
• Forklar skydning til test af gevær mod skive
• Skyd til bagduer.

Den trænede.

• Observer elevens generelle teknik og timing
• Noter dig problememer/fejl.
• Prioriter problemerne, så du altid tager grundproblemerne først, dog således, at mesterøje skal klares før alt andet.
• Forklar og demonstrer fejlene, derefter hvordan det skal gøres korrekt.
• Vær sikker på, at eleven forstår fejlene og rettelsen.
• Lad eleven tørtræne rettelsen, og juster om nødvendigt.
• Eleven skyder igen, og du observerer.
• Gentag dette indtil det tekniske problem er løst, før du går til det næste

Instruktøren.

Som instruktør forventes du at:
• Skabe tillid
• være tålmodig, taktfuld og entuastisk.
• Holde kontrol over instruktionen (Autoritet)
• Være nærværende og venlig.
• Besidde evne til at holde verbal og psysisk kontrol.
• Altid rose de gode ting før de lidt mindre gode.
• Huske succes avler succes
• Skab ikke forvirring, but keep it simple
• Overholder sikkerheden.

Vi er ikke alle ens, så derfor kan vi ikke undervise på samme måde, men vi kan anvende de samme grundprincipper.
Hvis noget ikke virker, så prøv noget andet.